دنده گیربکس

دنده گیربکس

RFT تولید کننده قطعات گیربکس و دیفرانسیل خودروهای پژو , پراید , تیبا و پیکان تحت لیسانس Modi آلمان , دارای گواهینامه TS و ISO در تولید قطعات

دوشنبه 4 آذر 1398
322

 گیربکس چیست ؟

گیربکس جزئی از سیستم انتقال قدرت در خودرو بوده که از تعدادی دنده‌های تغییر سرعت و میل‌گاردان‌ تشکیل شده است که توسط آن‌ها قدرت را از موتور گرفته و به چرخ ها منتقل می کند .

گیربکس یا جعبه دنده اتومبیل  معمولا دارای ۴ یا ۵  دنده برای حرکت رو به جلو و معمولاً یک دنده برای حرکت به عقب  می باشد . تعداد دنده های بیشتر در گیربکس باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب خودرو ها می گردد .

گیربکس خودرو یا در عمل سیستم انتقال قدرت به موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت ، به تمامی چرخ های وسیله نقلیه منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود که به راننده اجازه می دهد که بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور، آن را در حالت دلخواه و مورد نیاز کنترل نماید.

تفاوت دنده سنگین و دنده سبک در قطر و اندازه  دنده ها می باشد. قطر دنده سنگین بزرگتر از قطر دنده سبک است . دنده سنگین دارای قدرت بالا و سرعت کم می باشد و دنده سبک درست برعکس آن عمل می کند؛ یعنی دارای قدرت کم و سرعت بالا می باشد.

چرخ دنده خودرو

چرخ‌دنده‌های گیربکس قطعاتی دندانه‌دار هستند که داخل آن‌ ها سوراخی به اندازه‌ی قطر محور وجود دارد و چرخ‌دنده روی آن محور سوار می‌شود. هنگامی‌که بخواهیم ارتباطی بین دو محور برقرار کنیم، باید روی هر دوی آن‌ها ، چرخ‌دنده قرار دهیم. در حقیقت چرخ‌دنده می‌تواند گشتاور را با تغییر جهت منتقل کند که با استفاده از آن‌ها، گشتاور و سرعت دورانی کنترل می‌شود. اندازه‌ی دنده‌های چرخ دنده‌های درگیر باید یکسان باشد ولی قطر آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ اگر قطر چرخ‌دنده‌ها با یکدیگر برابر باشد، سرعت آن دو محوری که چرخ‌دنده‌ها روی آن‌ها سوار است، یکسان خواهد بود، اما اگر قطر آن‌ها برابر نباشد، چرخ‌دنده‌ای که قطر کم‌تری دارد، (کوچک‌تر است) تعداد دور بیش‌تری می‌زند و در نتیجه سرعت بیش‌تری دارد.

اجزای داخلی گیربکس

در داخل تمام گیربکس های اتومبیل اجزای زیر وجود دارد :

شفت ورودی ( خروجی از کلاچ )

شفت خروجی ( تمام دنده ها به طور هرز روی آن قرار دارند )

دنده  برنجی ( هم دور کننده دور دو چرخ دنده برای تعویض دنده )

توپی ( کشویی روی آن حرکت رفت و بگشتی میکند )

دنده کشویی ( به دنده ها قفل می شود و موجب تعویض دنده می شود )

میل ماهک ( حرکت دسته دنده را به کشویی می دهد )

محور زیر ( محوری است که دنده ها روی آن پرس شده اند )

چرخ دنده های ۱ و ۲ و ۳ ( دنده ۴ چرخ دنده ندارد )

قدرت موتور در گیربکس توسط شفت ورودی ( اولیه ) به محور اصلی انتقال یافته سپس توسط دنده درگیر شده با کشویی مربوطه , قدرت را از گیربکس به چرخ ها انتقال می دهد . در داخل گیربکس جهت دوام و راحتی کار دنده ها از روغن واسکازین استفاده می شود . در کل اگر بخواهیم وظایف گیربکس را نام ببریم عبارتند از حرکت معکوس خودرو ( دنده عقب ) , انتقال قدرت به دنده ها و حرکت رو به جلو و امکان کار کردن موتور بصورت درجلا ( خلاص ) . گیربکس دور خروجی کلاچ را گرفته و آن را تغییر میدهد ( گشتاور موتور را زیاد یا دور را کم می کند ).

چرخ دنده گیربکس

چرخ‌دنده‌ها قطعاتی دندانه‌دار هستند که داخل آن‌ها سوراخی به اندازه‌ی قطر محور وجود دارد و چرخ‌دنده روی آن محور سوار می‌شود . هنگامی‌که بخواهیم ارتباطی بین دو محور برقرار کنیم، باید روی هر دوی آن‌ها، چرخ‌دنده قرار دهیم. در حقیقت چرخ‌دنده می‌تواند گشتاور را با تغییر جهت منتقل کند که با استفاده از آن‌ها، گشتاور و سرعت دورانی کنترل می‌شود. اندازه‌ی دنده‌های چرخ دنده‌های درگیر باید یکسان باشد ولی قطر آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ اگر قطر چرخ‌دنده‌ها با یکدیگر برابر باشد، سرعت آن دو محوری که چرخ‌دنده‌ها روی آن‌ها سوار است، یکسان خواهد بود، اما اگر قطر آن‌ها برابر نباشد، چرخ‌دنده‌ای که قطر کم‌تری دارد، (کوچک‌تر است) تعداد دور بیش‌تری می‌زند و در نتیجه سرعت بیش‌تری دارد.

دنده گیربکس

محصولات تولیدی مجموعه RFT :

برای دیدن اطلاعات محصول بر روی آنها کلیک کنید 

مجموعه دنده هرزگرد عقب تیبا

دنده هرزگرد تیبا

دنده دو پراید

دنده دو پراید

دنده کشویی عقب 1 و 2 بدون مغزی پراید

دنده کشویی عقب پراید

دنده چهار پراید

دنده چهار پراید

دنده 5 ورودی پراید

دنده پنج پراید

دنده یک پراید

دنده یک پراید

کشویی 5 بدون مغزی پراید

کشویی 5 پراید

دنده پنیون پراید

دنده پنیون پراید

نظر بدهید