دیفرانسیل خودرو چیست ؟
RFT تولید کننده قطعات گیربکس و دیفرانسیل خودروهای پژو , پراید , تیبا و پیکان تحت لیسانس Modi آلمان , دارای گواهینامه TS و ISO در تولید قطعات
دیفرانسیل چیست و چطور کار میکند؟
دیفرانسیل یکی از خلاقانه ترین و مهمترین اجزای خودرو است که تاکنون اختراع شده است و از بخش های جدایی ناپذیر سیستم انتقال نیرو خودرو محسوب می شود , دیفرانسیل در زیر خودرو بین دو چرخ جلو یا عقب که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم میکند. یک خودرو ممکن است یک یا دو دیفرانسیل داشته باشد .
قدرت موتور از طریق یک میلگاردان از خروجی گیربکس به چرخها منتقل میشود و باعث حرکت خودرو روبهجلو میشوند . وظیفه اصلی دنده دیفرانسیل این است که اجازه دهد چرخهای محرک سرعت چرخش متفاوتی داشته باشند با اینکه قدرت یکسانی از موتور به هر دوی آنها منتقل میشود.
وظایف دیفرانسیل :
1- نیروی موتور را تغییر جهت داده و به چرخ ها می رساند .
2- بعنوان آخرین مرحله تغییر دور و گشتاور عمل کرده و دور را کاهش می دهد .
3 - نیرو را به شکلی به چرخ ها می رساند که هر کدام بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند .
چرا به دیفرانسیل نیاز داریم :
وقتی یک خودرو دور میزند , چرخ های آن با سرعت های متفاوتی می چرخند , چرخهایی که به سمت داخل پیچ هستند مسافت کمتری نسبت به چرخهایی که سمت خارج پیچ هستند طی می کنند . اگر اتومبیل دیفرانسیل نداشته باشد چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی می چرخند و چرخش اتومبیل با دشواری مواجه می شود . در اینصورت یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد . که می دانیم برای این کار نیروی زیادی لازم است . این نیرو از طریق اکسل از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می کند . علاوه بر این موجب سایش تایر ها می شود به علاوه با افزایش سرعت از مرز ۵۰ کیلومتر در سر پیچها با خطر واژگونی مواجه خواهد شد , همچنین پیچیدن در شعاعهای کم تقریبا غیرممکن میشود.
انواع تکنولوژی دیفرانسیل
این سیستم با تکنولوژی های متفاوتی ساخته می شود:
باز: قدیمی ترین و معمول ترین شکل طراحی است که برای انواع خودروها مناسب است. این نوع سیستم، بسیار ساده و پرکاربرد است. در دیفرانسیل باز، دنده گیربکس در انتهای میل لنگ قرار دارد و با چرخ دنده درگیر می شود؛ یعنی بخشی که قدرت را از طریق مجموعه دیگری از چرخ دنده ها به دو محور انتقال می دهد. تنها نقص موجود در طراحی این نوع است که هنگام چرخش یکی از چرخ ها، همه قدرت به چرخی منتقل می شود که کمترین کشش و انقباض را دارد. از این جهت، این نوع برای کوه پیمایی و مسابقات اتومبیل سواری مناسب نیست.
لغزش محدود: به نوع باز شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که برای سیستم کلاچ یکپارچه کاربرد دارد. مکانیسم کلاچ این گونه است که هنگام انقباض چرخ ها، طرف های راست و چپ محور را با هم قفل می کند. این سیستم برای خودروهایی مناسب است که عملکردهای پر فشار و سنگین دارند؛ خودروهایی مانند اتومبیل های مسابقه درگ (Drag) و خودروهایی که بارهای سنگین حمل می کنند.
۳- تکنولوژی ترک وکترینگ (Torque-Vectoring): آخرین و بهترین تکنولوژی موجود در این سیستم است. این تکنولوژی شامل مجموعه ای پیچیده از حس گرها و قطعات الکترونیکی است که به وسیله آن، اطلاعات و داده های لازم را از هدایت کننده، موقعیت گشتاور، سطح جاده و … دریافت می کند و بر مبنای این اطلاعات به دیفرانسیل، توانایی می دهد نیرو در هر چرخ توزیع کند. این نوع تکنولوژی، امکان حداکثر کشش با بهترین عملکرد را هنگام چرخش فراهم می کند.
نحوه نگهداری از دیفرانسیل
دیفرانسیل هم مانند دیگر قطعات خودرو نیاز به مراقبت و روغن کاری دارد . اهمیت روغن دیفرانسیل به اندازه روغن در موتور است و نقشی مهم در حفاظت از دیفرانسیل ایفا می کند. روغن دیفرانسیل بعد از مدتی کثیف و آلوده می شود و تداوم رانندگی با روغن های کثیف، آسیب های جدی به خودرو وارد می کند.
علائمی که نشان می دهد سیستم انتقال قدرت گیربکس شما نیاز به سرویس دارد:
صدایی ناگهانی که هنگام کاهش سرعت شنیده می شود.
شنیدن صدای زوزه یا ناله به ویژه هنگام افزایش شتاب و سرعت
صدای غرش یا جیر جیر در پیچ ها در سرعت بالای ۳۰ کیلومتر
صدای شبیه به ریسه رفتن هنگام شروع حرکت
تکان های ثابت که با افزایش سرعت خودرو رخ می دهد.
محصولات تولیدی مجموعه RFT :
برای دیدن اطلاعات محصول بر روی آنها کلیک کنید
مجموعه دیفرانسیل تیبا یورو 4
مجموعه دیفرانسیل S81 تیبا
مجموعه دیفرانسیل تیبا بهبود یافته
مجموعه دیفرانسیل تیبا مگنتی
مجموعه دیفرانسیل پراید
مجموعه دیفرانسیل پراید 151
مجموعه دیفرانسیل پراید معمولی