مزایا و معایب استفاده از برق 48 ولتی در خودرو

مزایا و معایب استفاده از برق 48 ولتی در خودرو

خودروهای پلاگین هیبرید و الکترونیکی دارای سیستم برق 48 ولتی می باشند که علاوه بر تامین نیروی حرکت , نیروی مورد نیاز لوازم جانبی و سرگرمی را نیز در خودرو تامین کنند , سیستم برق 48 ولتی یکی از بهترین تجهیزات برای افزایش عمر و کاهش استهلاک خودرو محسوب می‌شود و نسبتا ارزان می باشد .

شنبه 18 آبان 1398
4

مزایا و معایب استفاده از برق 48 ولتی در خودرو

خودروهای پلاگین هیبرید و الکترونیکی دارای سیستم برق 48 ولتی می باشند که علاوه بر تامین نیروی حرکت , نیروی مورد نیاز لوازم جانبی و سرگرمی را نیز در خودرو تامین کنند , سیستم برق 48 ولتی یکی از بهترین تجهیزات برای افزایش عمر و کاهش استهلاک خودرو محسوب می‌شود و نسبتا ارزان می باشد .

سیستم برق 48 ولت را می توان به راحتی در اکثر خودروها پیاده سازی نمود و قادر است نیروی مورد نیاز فعالیت های جزئی را تامین نماید که قبلا برای تامین انرژی مورد نیاز آنها , نیاز به روشن بودن موتور بود . ولتاژ کمتر از 60 ولت در دسته سیستم‌های کم ولتاژ و ایمن طبقه بندی می‌شود و نیاز به تجهیزات کنترلی زیادی ندارند و با استفاده از کابل‌های سبک و ارزان قیمت، می‌توان سیم‌کشی ماشین را انجام داد.

با توجه به افزایش مصرف برق خودروها به علت رشد فزاینده تجهیزات سرگرمی، امکانات اتصالی، ناوبری و ده ها سیستم کمکی راننده از قبیل دوربین‌ها، سنسورها و رادارها , وجود سیستم برقی 48 ولتی مورد نیاز است  . تمامی این تجهیزات، به همراه کنترل کننده‌های الکترونیکی و مدارهای محاسباتی، بار انرژی بیش از حدی را تولید می‌کنند که یک سیستم 12 ولتی قادر نیست از پس همه آنها بربیاید.

برق 48 ولت , علاوه بر موارد مربوط به سرگرمی و سنسورها , راه اندازی پمپ برقی آب، کمپرسور کولر، پمپ روغن و بخاری را نیز می تواند بر عهده گیرد که موجب صرفه جویی در مصرف برق خودرو می گردد . گیربکس های اتوماتیک نیز می توانند برای تامین نیروی برق مورد نیاز  برای پمپ های روغن از این سیستم استفاده کنند و دیگر نیاز نیست که حتما خودرو روشن باشد . از دیگر مزایای سیستم برق 48 ولتی می توان به استفاده در سیستم توربو و استارت / استاپ اشاره نمود که باعث عمکرد بهتر آنها خواهد شد .

این سیستم با وجود مزایای زیاد دارای محدودیت هم می باشد , برای مثال در خودروهای هیبریدی خفیف، محدودیت‌هایی را برای افزایش قدرت سیستم یا بازیابی انرژی به وجود می‌آورد. برای رفع این مشکل، شرکت Continental AG به تازگی یک پیشرانه جدید 48 ولت هیبریدی با توان تولید 30 کیلووات یا 40 اسب بخار، برای خودروهایی که مجهز به سیستم هیبریدی خفیف هستند را تولید کرده است. این سیستم بهره‌وری بیشتری دارد و کاراتر است، اما ژنراتور آن با آب خنک می‌شود. افزایش توان به این معناست که می‌توان مسافت‌های کوتاه را در حالت تمام برقی، نظیر خودروهای هیبریدی رانندگی کرد و این ایده را تقویت می‌کند که در آینده نزدیک، شاهد اسکوترهای برقی و خودروهای کوچک شهری، مجهز به سیستم برق 48 ولتی باشیم.

نظر بدهید